Keyakinan Terhadap Malaikat Dalam Sudut Pandang Pendidikan Islam

Authors

  • Riha Datul Aisyah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Amanda Putri Sari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Merli Anggelia Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i3.265

Keywords:

faith, angels, Islamic education

Abstract

Islamic education is a science that develops the natural potential of humans to become noble human beings who can give to angels. So that all components in education must be in accordance with the goals of Islamic education. The aim of this research is to find out Islamic education which is basically used to form Muslims who are not only knowledgeable but also faithful and devout. This research uses a qualitative method with a library approach, the main source of information is obtained from data originating from the Al-Quran and Sunnah, primary and secondary reference books which discuss the concept of faith, especially metaphysical creeds, and the concept of the goals of Islamic education. The result of this research is to find a relationship and influence between education and faith, so that educational values ​​are found that can be explained from aspects of faith to metaphysics, in this case faith in angels. This aspect provides mental influence and imaginative experiences to students and in this case the concept of values ​​can be applied in the world of Islamic education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Aryandika Firmansyah, M. Yazid Fathoni, Wismanto Wismanto, Dio Herfanda Bangun, & Muhammad Hanif Nasution. (2024). Pandangan Islam Dalam Memaknai Hakikat Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, R. (2022). Mengasah Kemampuan softskills dan hardskills calon guru SD/MI pada metode microteaching melalui pengembangan media visual mahasiswa PGMI UMRI. Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam, 11, 282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Azmi, F., Mz, I., Sagala, S., & Chaniago, N. S. (2023). Pendidikan Islam Transdisipliner dan Sumber Daya Manusia di Madrasah Negeri Batu Bara. Journal on Education, 05(04), 12117–12132.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, R. (2022). Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru. Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI, 8, 100–110.

Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).

Eka Safliana. (2020). Al-Quran Sebagai Pedoman Hidup Manusia. Jihafas, 3(2), 70–85.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Eqviesta Runtun Pamungkas, E. R. P. (2021). Makhluk Ghoib Dalam Perspektif Pendidikan Islam. CBJIS : Cross-Border Journal of Islamic Studies, 3(2), 61–65. https://doi.org/10.37567/cbjis.v3i2.946

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).

Fauziatun, N., & Misbah, M. (2020). Relevansi Kecerdasan Emosional (EQ) dan Kecerdasan Spiritual (SQ) dengan Pendidikan Karakter. Jurnal Kependidikan, 8(2), 142–165. https://doi.org/10.24090/jk.v8i2.5260

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hamzah, Syafrianti, T., Susanto, B. W., Wismanto, & Adilah, R. T. (2023). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 06(01), 4652–4663.

Handayani, M. M. (2023). Kewajiban Mendidik Anak Dalam Kitab Tu Ḥfatul Maudūd Bi a Ḥkāmil Maulūd Karya Ibnu Qayyim Al-Jauziyah Kontribusi Terhadap Pembentukan Jurusan Pendidikan Agama Islam.

Haryanto, S., Faizal, V. I. A., & Sri Haryanto, V. I. A. F. (2022). Imam Sebagai Basis Pendidikan Karakter. Jurnal Al-Qalam, 23(1), 38–46.

Hasanah, N., Azwar, B., & Fathurrohman, I. (2021). Analisis Nilai-Nilai Pendidikan Islam dalam Mata Pelajaran Akidah Akhlak MI (Materi Tentang Kalimah Toyyibah).

Ii, B. A. B., & Teori, K. (2021). Septi Herliana, Pendidikan Islam Menurut Pemikiran Mohammad Natsir dan Relevansinya Dengan Pendidikan Di Indonesia Saat Ini , Lampung: Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Raden Intan Lampung, 2018 1.

Imamah, Y. H., Pujianti, E., & Apriansyah, D. (2021). Kontribusi guru pendidikan agama islam dalam pembentukan karakter siswa. Jurnal Mubtadiin, 7(02), 3–11. https://journal.an-nur.ac.id/index.php/mubtadiin

Islam, P. (2023). Dasar-Dasar Pendidikan Islam dalam Al- Qur ’ an. 1, 1–8.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, W. (2021). Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia di Lembaga Pendidikan Islam. AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 131–146. https://doi.org/10.54396/alfahim.v3i2.183

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Ma’sum, T. (2020). Eksistensi Manajemen Pemasaran dalam Membangun Citra Lembaga Pendidikan. Jurnal Intelektual: Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 10(2), 133–153. https://doi.org/10.33367/ji.v10i2.1243

Mahmud, R. (2022). Pendidikan Islam Dalam Mengatasi Problema dan Tantangan Pembangunan Nasional. PREDIKSI : Jurnal Administrasi Dan Kebijakan, 21(2), 169. https://doi.org/10.31293/pd.v21i2.6457

Mardhiah, Amir Husin, Muhammad Imaaduddin Masjunaidi, W. (2022). IKHTIAR KEPALAMIS RAUDHATUL MUSHALLIN TANJUNG UNGGAT DALAMMENINGKATKAN EKSISTENSI MADRASAH YANG DIPIMPINNYA MELALUI PERBAIKAN MANAJEMEN. 11(2), 285–294.

Marjuni, A. (2020). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Islam Dalam Pembinaan Karakter Peserta Didik. Al Asma : Journal of Islamic Education, 2(2), 210. https://doi.org/10.24252/asma.v2i2.16915

Miskun, M., Asmarika, A., Fitri, Y., Deprizon, D., & Wismanto, W. (2022). Manajemen Pembiayaan Pendidikan Berbasis Swadaya Masyarakat Sebagai Upaya Peningkatan Sumberdaya Manusia. 11(2), 274–284.

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Nasikhin, N., Raaharjo, R., & Nasikhin, N. (2022). Moderasi Beragama Nahdlatul Ulama dan Muhammadiyah dalam Konsep Islam Nusantara dan Islam Berkemajuan. Islamic Review: Jurnal Riset Dan Kajian Keislaman, 11(1), 19–34. https://doi.org/10.35878/islamicreview.v11i1.371

Rivan, M., Ryan, M., Nurhalisa, dan, Sunan Gunung Djati Bandung Jl Soekarno-Hatta, U., & Bandung, K. (2023). CONFERENCE SERIES LEARNING CLASS TAUHID AND AKHLAK Beriman Kepada Malaikat dan Kitab Allah. Gunung Djati Conference Series, 22, 176–184.

Sakban. (2021). Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana dan Prasarana Pendidikan. Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement, 4(1), 1–6. http://ejournal.uin-suska.ac.id/index.php/IJIEM/article/view/11485

Samad, S. A. A. (2021). Diskursus Hakikat Kurikulum Pendidikan Islam. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(2), 97–108. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v8i2.627

Suryani, I., Ma’tsum, H., Baniah, S., & Supriadi, S. (2021). Studi Akidah Akhlak Tentang Nilai Baik dan Buruk. Islam & Contemporary Issues, 1(1), 39–44. https://doi.org/10.57251/ici.v1i1.6

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

TESIS NANA CD.pdf. (n.d.).

Warsah, I., Destriani, Yudhi Septian, R., & Nurhayani. (2022). Implementasi Kurikulum Tersembunyi Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam di SMA Negeri 1 Rejang Lebong. Al-Ikhtibar: Jurnal Ilmu Pendidikan, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.32505/ikhtibar.v9i1.632

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Nova Yanti, Yapidus, Hamdi Pranata, D. (2022). Mitra PGMI : Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, VIII, 50–59.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Wismanto, Hitami, M., & Abu Anwar. (2021). Integrasi Islam dan Sains dalam Pengembangan Kurikulum di UIN. In Jurnal Randai (Vol. 2, Issue 1, pp. 85–94).

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Yuhani`ah, R. (2021). Psikologi Agama Dalam Pembentukan Jiwa Agama Remaja. Jurnal Kajian Pendidikan Islam, 1, 12–42. https://doi.org/10.58561/jkpi.v1i1.5

Yusri, A. Z. dan D. (2020). 済無No Title No Title No Title. Jurnal Ilmu Pendidikan, 7(2), 809–820.

Downloads

Published

2024-04-17

How to Cite

Riha Datul Aisyah, Amanda Putri Sari, Merli Anggelia, & Wismanto Wismanto. (2024). Keyakinan Terhadap Malaikat Dalam Sudut Pandang Pendidikan Islam. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(3), 139–151. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i3.265

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>