Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan Agama Kristen: Peran Guru dan Tenaga Kependidikan

Authors

  • Nofita Rudiani Asbanu Institut Agama Kristen Negeri Kupang
  • Hendrik A.E. Lao Institut Agama Kristen Negeri Kupang

DOI:

https://doi.org/10.61132/tritunggal.v3i2.1124

Keywords:

Christian Religious Education, human resource management, teacher role, character building, holistic approach

Abstract

Christian Religious Education (PAK) plays an important role in the formation of character and spirituality of students. This study aims to analyze human resource management (HR) in improving the effectiveness of the role of teachers and education personnel in the PAK environment. The approach used is a literature study, by analyzing literature, journals, and related references. The findings show that teachers are not only teachers, but also role models of Christian values. Continuous training, collaboration between teachers, cooperation with parents, and the availability of quality educational facilities are important factors in strengthening student character. A holistic management approach has been proven to be able to integrate cognitive, affective, and spiritual aspects. The implication is that adaptive and contextual HR management is needed so that PAK is able to answer the challenges of the times and form a generation with integrity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adelina, N., Di, P., & Dan, S. M. A. (2024). PERANAN GURU PEDIDIKAN AGAMA. 7, 1057–1063.

Adu, D. A., & Daniel, D. (2021). Pengelolaan Sumber Daya Manusia Berbasis Pendidikan Agama Kristen dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Kristen di Indonesia. TELEIOS: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen, 1(2), 181–191. https://doi.org/10.53674/teleios.v1i2.84

Afendi, A. R., Oktarina, H., Fatima, M., Angkur, M., Yusup, M., Yuningsih, R. L., Sriharyati, S., Nuraeni, L., & Syukur, T. A. (n.d.). No Title.

Alhogbi, B. G. (2017). Komitmen Guru. In Journal of Chemical Information and Modeling (Vol. 53, Issue 9). http://www.elsevier.com/locate/scp

Apriyanti, R. S., Rantung, D. A., & Naibaho, L. (2023). 3718-Article Text-10403-1-10-20230726. 06(01), 7607–7613.

Barat, J., & Barat, J. (2024). BERPIKIR TINGKAT TINGGI SISWA SEKOLAH DASAR Abstrak A . Pendahuluan Dalam konteks abad ke-21 , seseorang paling tidak harus memiliki keterampilan khusus yakni berpikir kritis , berpikir kreatif , berpikir metakognisi , berkomunikasi , berkolaborasi , lite. 8(3), 1039–1068. https://doi.org/10.26811/didaktika.v8i3.1620

Bireuen, A. (2023). Inovasi Pendekatan Holistik dalam Transformasi Pendidikan Dayah Masa Depan. 829–842. https://doi.org/10.30868/ei.v12i03.5243

Dan, P., Kebijakan, P., & Dasar, D. I. S. (n.d.). No Title.

Febriyanti, R., & Naibaho, D. (2024). Kode Etik Profesionalisme Guru Pendidikan Agama Kristen : Landasan Etika dalam Pendidikan Berbasis Nilai-nilai Kristiani. 1(1), 1–7.

Haan, E. B., & Arifianto, Y. A. (n.d.). PROFESIONALISME GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DALAM TINJAUAN ALKITABIAH UPAYA TELADAN GURU MASA KINI. 15–26.

Hija, Q. M., Harsiwi, N. E., Pendidikan, F. I., & Madura, U. T. (2024). ABUYA : Jurnal Pendidikan Dasar KOLABORASI ANTAR GURU DALAM MENDUKUNG PROSES. 2(November), 1–16.

Ilmu, F., & Makassar, U. N. (2024). Kolaborasi Guru dan Stakeholder dalam Pengembangan Kurikulum IPS : Sebuah Analisis. 4(1), 1238–1244.

Intarti, E. R., & Th, M. (2016). PERAN GURU PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN SEBAGAI MOTIVATOR. I(September), 28–40.

Journal, C. D., Haryanto, S., Zahra, R., Merakati, I., Thasimmim, S. N., Arifianto, T., & Digital, L. (2024). PEMBELAJARAN BERBASIS GAME : PELATIHAN MEMBUAT. 5(1), 868–883.

Junaidi, R., Roesdy, R., Syamsuri, A. R., & Brigita, T. (n.d.). Pengaruh Motivasi dan Prestasi terhadap Karir Guru Penggerak Kota Pematangsiantar The Influence of Motivation and Achievement on the Career of Guru Penggerak in Pematangsiantar City.

Kainara, S. D., Widiono, G., Zai, L. S., & Marampa, E. R. (2023). Kreativitas Menggunakan Multimedia Interaktif dalam Meningkatkan Minat Belajar Pendidikan Agama Kristen. SIKIP: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 4(2), 130–138. https://doi.org/10.52220/sikip.v4i2.154

Kalalo, J., Suoth, V. N., Komaling, O. N., & Timbuleng, N. M. (2025). Pendekatan Holistik Pendidikan Agama Kristen dalam Hubungannya dengan Psikologi Remaja. 6(1), 65–75.

Kasingku, J. D., Seska, M., & Lotulung, D. (2024). Peran Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik. 10(1), 331–339.

Kristen, S., Naibaho, D., Negeri, K., Tarutung, I., Negeri, K., & Tarutung, I. (2023). No Title. 2(2), 11221–11230.

Lahope, T. A., Hasibuan, N., & Jenesa, A. G. (2024). Deskriptif Analisis Upaya Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Pendidikan Agama Kristen di Era Society 5 . 0. 14(1), 149–174. https://doi.org/10.46495/sdjt.v14i1.277

Landaburu, J. (2016). 済無No Title No Title No Title. 4(2), 1–23.

Magfiroh, V. S., Nuraeni, I., Oktoviani, N., Ghina, U. S., Al, I., Pendidikan, U., Pendidikan, F. I., Indonesia, U. P., & History, A. (2025). Kata kunci: Keterlibatan orang tua, hasil belajar siswa, sekolah dasar. https://doi.org/10.8734/Musytari.v1i2.365

Mahendra, M. (2018). Peran Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Di Sekolah Dasar. Edudikara: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(1), 78–86. https://doi.org/10.32585/edudikara.v3i1.82

Melodia, K., Prameswari, P., & Pamungkas, F. (2024). Peran Guru sebagai Pembimbing Rohani dalam Pendidikan Agama Kristen di Era Digital.

Mts, D. I., Baramuli, M., & Viii, K. (n.d.). No Title.

Mufadhal, H. (2022). Peran Orang Tua Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. 8(4), 1669–1676. https://doi.org/10.31949/educatio.v8i4.3011

Muizzuddin, M. (2019). Pengembangan Profesionalisme Guru dan Peningkatan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 7(1), 127–140. https://doi.org/10.24090/jk.v7i1.2957

Nasution, I., Tania, F. N., Tuffahati, J., Siregar, N., Nasution, A. E., Rifai, A., & Harahap, M. F. A. (2024). Peran Evaluasi Program Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Guru dan Pembelajaran. 8, 24717–24725.

Nathaniela, H., & Esfandiari. Nadya Saphira. (2023). Pengaruh Penggunaaan Teknologi Pembelajaran Terhadap Prestasi Belajar Siswa Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan Merdeka Belajar, 1(1), 1–6.

No Title. (2022). 4(2), 40–49.

Pardede, A. A., & Listiani, T. (2024). Peran Guru Kristen sebagai Penuntun dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter yang Holistis-Transformasional. 6454, 233–247.

Pendidikan, J., & Kristen, A. (2021). Jurnal Pendidikan Agama Kristen. 1(2), 124–143.

Pendidikan, J., & Kristen, A. (2024). Integritas Kristen dalam Profesi Pendidikan : Upaya Guru meningkatkan Pendahuluan. 5(1), 68–76.

Permana, M. A. (2024). Implementasi Manajemen Tenaga Pendidik dan Kependidikan ( Studi Kasus di SD IT Al Khusyu ). 1(3), 133–141.

Pujiono, A. (2021). Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Kristen di Era. 1(2), 78–89.

Salfadilah, F., Wibowo, Y. R., Supriadi, M., Amanabella, M., Hasanah, U., & Malahati, F. (2023). Peran Orang Tua dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Jenjang Sekolah Dasar: Systematic Literature Review. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(4), 1739. https://doi.org/10.35931/am.v7i4.2714

Teologi, S. T., & Habibie, B. J. (2024). Jurnal Shema : Jurnal Teologi dan Pendidikan Kristen Peran Guru Agama Kristen Dalam Pendidikan Karakter Di Sekolah Unity Bekasi Abstrak : Abstract : 9845, 54–74.

Zai, S., & Carlos, J. (2024). Model Pengembangan Penguatan Mutu Dan Manajemen Pendidikan Agama Kristen Berbasis Sekolah Di Era Society 5 . 0. 3(5).

Downloads

Published

2025-05-05

How to Cite

Nofita Rudiani Asbanu, & Hendrik A.E. Lao. (2025). Manajemen Sumber Daya Manusia dalam Pendidikan Agama Kristen: Peran Guru dan Tenaga Kependidikan. Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Katolik, 3(2), 38–50. https://doi.org/10.61132/tritunggal.v3i2.1124

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.