Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI Kelas XI di SMAN 1 Sorkam Sumatera Utara

Authors

  • Hasrina Situmeang Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Wedra Aprison Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Darul Ilmi Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Hamdi Abdul Karim Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.441

Keywords:

Teaching Style, Learning Outcomes, PAI Lessons

Abstract

This study aims to determine the effect of teaching style on student learning outcomes in PAI subjects at SMAN 1 Sorkam North Sumatra. The type of research used is quantitative approach research which is correlation. In collecting data, the researcher used documents for student learning outcomes and a closed questionnaire for the teacher's teaching style with a statement of 20 statement items. The population in this study was the entire class XI SMAN 1 Sorkam North Sumatra which amounted to 121 people while the sample used in this study was 75 respondents. then the conclusion that can be put forward in this study there is an influence of the teacher's teaching style on student learning outcomes in PAI subjects SMAN 1 Sorkam North Sumatra.

References

Aliasar, W. A. (2022). Orang suci Belas kasih. Jurnal Riset Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(2), 423–430.

Ariza, H., & Tamrim, M. I. (2012). Pendidikan Agama Islam Berplatform Kebajikan Lokal (Baluarti Di Masa Kesejagatan). Jurnal Amatan Serta Pengembangan Pemeluk, 4(2).

Gasak, I. (1996). Dasar-Dasar Metodologi Kuantitatif Dalam Pendidikan. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Husni, A. (2002). Tata cara Guru Dalam Menancapkan Ilmu Tauhid Buat Anak Umur Dini Di TK Dharma Perempuan Tampus Akhir Gading Kec. Ngarai Melimtang Kab. Pasamana Barat. Jurnal Multi Patuh Ilmu, 1(3).

Iswantir. (2012). Integritas Pendidikan Handal Dalam Melakukan Kewajiban Serta Tanggung Jawabnya Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Istiqra Kemenag, 12.

Jelita, M., Ramadhan, L., Pratama, A. R., Yusri, F., & Yarni, L. (2023). Teori Belajar Behavioristik. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 404-411.

Kamal, M. (2019). Guru: Sesuatu Amatan Teoritis serta Efisien. Lampung: CV. Anugrah Utama Makmur.

Khuzaimah, R. (2011). Akibat Style Membimbing Guru serta Dorongan Belajar Anak Didik kepada Hasil Belajar Anak Didik Mata Pelajaran Akuntansi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 4(2).

Pratama, A. R. (2023). Implementasi Metode Brainstorming Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Kelas XI SMA Negeri 4 Bukittinggi. Madinah: Jurnal Studi Islam, 10(1), 120-130.

Pratama, A. R., Iswandi, I., Saputra, A., Hasan, R. H., & Arifmiboy, A. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Learning Cycle 5E terhadap Aktivitas Belajar Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti di SMA Negeri 4 Kota Bukittinggi. CENDEKIA: Jurnal Ilmu Sosial, Bahasa dan Pendidikan, 3(1), 16-28.

Republik Indonesia. Sistem Pendidikan Nasional, Artikel 1 Ayat 1 RI No 20 Tahun 2003.

Sugiyono. (2017). Tata Cara Riset Kuantitatif, Kualitatif serta R&D. Bandung: Alfabeta.

Sukardi. (2003). Metodologi Riset Pendidikan: Kompetensi serta Praktiknya. Jakarta: Bumi Aksara.

Usman, U. (2010). Jadi Guru Handal. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Wahyudi, E. T. (2010). Akibat Dorongan Belajar Anak Didik serta Alterasi Style Membimbing Guru kepada Hasil Belajar Akuntansi Anak Didik Kategori XI IPS SMA Kanya Fidelis Bawen Tahun 2009/2010. Semarang: Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang.

Published

2024-06-06

How to Cite

Hasrina Situmeang, Wedra Aprison, Darul Ilmi, & Hamdi Abdul Karim. (2024). Pengaruh Gaya Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI Kelas XI di SMAN 1 Sorkam Sumatera Utara. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(4), 115–123. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i4.441

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.