Pemahaman Pendidikan Islam Melalui Tafsir Ayat-Ayat Ilmu Pengetahuan Dalam Kitabullah
DOI:
https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.298Keywords:
Islamic Education, Knowledge, Science, Quranic versesAbstract
Education is closely related to knowledge and science. Therefore, it is important to understand education from the concept of knowledge. In that context, in order to understand the concept of education in Islam, we must examine the verses of the Qur’an which talk about knowledge and knowledge. The aim of this research is to reveal the educational values contained in verses related to science based on verse interpretations. The method of writing this article is to collect verses from the Qur’an thematically on certain topics and arrange them based on the period of revelation. The results of this research show that science is a process that is carried out using methods and produces new knowledge that is systematic and structured and used as direction for humans. There are three laws regarding studying various types of science: obligatory, sunnah and haram. The application of science can be practiced as early as possible in formal education in harmony with the verses of the Qur’an.
Downloads
References
Abdullah, A. (2022). Integrasi Agama dan Sains dalam Perspektif Pendidikan islam. Jurnal Pilar: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 13(1), 120–134.
Aceh, D. (2023). Status Hukum Perkawinan Pasangan Suami Anak Dalam Persfektif Fikih Dan Kompilasi.
Aisyah, R. D., Sari, A. P., Anggelia, M., & Wismanto, W. (2024). Keyakinan Terhadap Malaikat Dalam Susut Pandang Pendidikan Islam. 2(3).
Alapján-, V. (2016). 済無No Title No Title No Title.
Aryandika Firmansyah, M. Yazid Fathoni, Wismanto Wismanto, Dio Herfanda Bangun, & Muhammad Hanif Nasution. (2024). Pandangan Islam Dalam Memaknai Hakikat Manusia. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Agama Islam, 2(1), 88–103. https://doi.org/10.61132/jmpai.v2i1.63
Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).
Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).
Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.
Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129
JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).
Komunitas, P., Langit, T., Dua, G., & Doa, D. (2022). (Studi Living Qur`an dengan Pendekatan Fenomenologi).
Lathifah, I. (2022). Hubungan Ilmu Agama dan Ilmu Umum dalam Bidang Pendidikan Relationship between Religion and General Science in the Field of Education. Book Chapter of Proceedings Journey-Liaison Academia and Society , 1(1), 650–662.
Masykur, & Solekhah, S. (2021). Tafsir Qur’an Surah Al-‘Alaq Ayat 1 Sampai 5. Jurnal Studi Keislaman, 2(2), 73–74.
Mulia, P. S., & Kurniati, E. (2023). Partisipasi Orang Tua dalam Pendidikan Anak Usia Dini di Wilayah Pedesaan Indonesia. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3663–3674. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4628
Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830
Nurhidayah, A. F., Rasyi, A. M., & Suhardini, A. D. (2023). Analisis Kesiapan Guru dalam Melaksanakan Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Analisis Kesiapan Guru Dalam Melaksanakan Kebijakan Kurikulum Merdeka Belajar Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam, 3(2), 837–843.
Pelaksanaan, P., Gelar, K., Proyek, K., Profil, P., Pancasila, P., Dhamayanti, M. Z., Mahmudah, F. N., Hasanah, E., Muhammadiyah, U., Dahlan, A., & Karya, G. (2024). Esensi Pendidikan Inspiratif Esensi Pendidikan Inspiratif. 6(1), 205–226.
Qolbi, S. K. (2020). Memahami Pendidikan Islam Berdasarkan Tafsir Ayat-ayat Ilmu Pengetahuan Dalam Al-qur’an. El-Tarbawi, 13(2), 123–148. https://doi.org/10.20885/tarbawi.vol13.iss2.art2
Rafiqah, L. dkk. (2002). Konsep Ibnu Qayyim Al-Jauziyah Tentang Perlindungan Hal Anak Dalam Keluarga. Jurnal Al-Himayah, 4, 14–35.
Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.
Santi, T., Nurwahidin, M., & Sudjarwo. (2022). Peran Filsafat Ilmu Dalam Perkembangan Ilmu Pengetahuan Di Era Modern. JIRK (Journal of Innovation Research and Knowledge), 2(6), 2527–2540.
SANTOSO, A. P. A., & Habib, M. (2023). Relasi Filsafat Ilmu, Hukum, Agama Dan Teknologi. JISIP (Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan), 7(1), 783–792. https://doi.org/10.58258/jisip.v7i1.4146
Sipinte, U. (2022). Pengembangan Potensi Diri Klien dalam Bimbingan Islam Berdasarkan Al-Qur’an Surah An-Nahl Ayat 78. 1–74.
Siti Fahimah, Nihlatut Toyibah, & Nuriyah Rohmanah. (2022). Konsep Pendidikan Era Medsos: Analisis Dimensi Hifdz Din. Jurnal Al Furqan Ilmu Quran Dan Tafsir, 25, 55–79.
Siti Nurul Wachidah. (2021). Konstruksi Pendidikan Islam Di Era Global Menurut Azyumardi Azra Siti Nurul Wachidah. CENDEKIA : Jurnal Ilmu Pengetahuan, 1(3), 2774–8030.
Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.
Suhardin. (2023). Konsep Syukur Dalam Tafsir Al-Qur’an.
Terhadap, T., Ditinjau, B., Dan, D. A., Al, S., & Al-azhar, T. (2020). Tabayyun Terhadap Berita Dr Alquran Ditinjau Dari Kode Etik Jurnalis.
Wardah yuni kartika, Lidya zanti, Dini gita sartika, Zaky Raihan, W. (2024). Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Sejak Dini Dalam Sudut Pandang Al-Qur ’ an. 2, 290–300.
Windi Alya Ramadhani , Nurul Aini, Zahara Tulhusni, Wismanto, S. fakhlef. (2024). Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak. 2, 276–289.
Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.
Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.
Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.
Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.
Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).
Wismanto Abu Hasan. (2016a). Fiqih Ibadah. In Jurnal Energi Dan Manufaktur (Vol. 9, Issue 2). Nasya Expanding Manajemen. https://doi.org/10.22219/.v2i2.4219
Wismanto Abu Hasan. (2016b). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.
Wismanto Abu Hasan. (2018a). Fiqih Muamalah (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Wismanto Abu Hasan. (2018b). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.
Zaini, M. (2021). Urgensi Penelitian Pengembangan dalam Menggali Keterampilan Berpikir Kritis. Prosiding Magister Pendidikan Ilmu Pengetahuan …, 2015, 33–52.
Zaky raihan, Dinda putri hasanah, Wardah yuni kartika, Lidyazanti, W. (2024). Dampak Media Sosial Terhadap Akhlak Di Era Globalisasi. 2, 301–315.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Budi Pekerti Agama Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.