Perspektif Al-Quran Tentang Pembebasan Manusia Melalui Sarana Pendidikan Akhlak

Authors

  • Asma Yunita Universitas Muhammadiyah Riau
  • Miftahul Jannah Universitas Muhammadiyah Riau
  • Riska Rahmasari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Riski Rahmasari Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.310

Keywords:

Al-Qur’an, liberation, akhlaq education

Abstract

Muslims around the world, including Indonesia, have long faced colonialism (al-isti'mâriyyah). The significant deterioration of the lives of Muslims and long-term suffering in almost all spheres of life. Muslims will always be the monthly force of the infidels who dominate important sectors. One of the causes of moral decadence is the unstoppable entry of foreign cultures through social media and the lack of knowledge in filtering incoming cultures. The purpose of this study is to further explain the concepts of the Quran related to moral education, and to understand the concept of human liberation in the perspective of the Quran. This research model uses literature review techniques to examine several verses of the Quran related to the research topic. The results showed that efforts to improve the character and behavior of Muslims are by freeing mankind from ignorance, poverty, and neglect of Islamic moral values.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dan, M. A. (2023). semangat pembaruan islaMuhammad abduh dan m. 14, 1–17.

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Haskar, E. (2020). Hubungan Pajak Dan Zakat Menurut Perspektif Islam. Menara Ilmu, 14(2), 28–38.

Ilham Hudi. (2021). Pengaruh Pengetahuan Moral (Moral Knowing) terhadap Prilaku/Perbuatan Moral (Moral Action) pada Siswa SMP Kota Pekanbaru Berdasarkan Pekerjaan Orang Tua. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 6671–6674. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2029%0Ahttps://www.jptam.org/index.php/jptam/article/download/2029/1788

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

Manampiring, H. (n.d.). TERAS.

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. (2023). 1–14. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK558907/

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Sony Eko Adisaputro. (2020). Pengembangan Sumber Daya Manusia Di Era Milenial Membentuk Manusia Bermartabat. J-KIs: Jurnal Komunikasi Islam, 1(1), 1–27. https://doi.org/10.53429/j-kis.v1i1.118

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Suriadi, H. J., Firman, F., & Ahmad, R. (2021). Analisis Problema Pembelajaran Daring Terhadap Pendidikan Karakter Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 165–173. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i1.251

Suyanta, S., & Ag, M. (2019). Asmaul Husna.

Syukri, Abdul Rouf, Wismanto, K. A. R. Q. (2023). Manajemen kepala Madrasah Ibtidaiyah dalam menumbuhkan pendidikan karakter religius pada era digital. Jurnal on Education, 6(1), 13. https://doi.org/10.29210/146300

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto., Zuhri Tauhid., A. Z. (2023). Upaya Pencegahan Budaya syirik di Media Sosial melalui Pendidikan Islam Berbasis Al Islam kemuhammadiyahan. 12, 338–350.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto Abu Hasan. (2016). Kitabut Tauhid “Esa-kanlah Aku.” Nasya Expanding Manajemen.

Wismanto Abu Hasan. (2018). Syarah Kitab Empat Kaidah Dasar memahami Tauhid dan syirik (1st ed.). Cahaya Firdaus.

Published

2024-05-07

How to Cite

Asma Yunita, Miftahul Jannah, Riska Rahmasari, Riski Rahmasari, & Wismanto Wismanto. (2024). Perspektif Al-Quran Tentang Pembebasan Manusia Melalui Sarana Pendidikan Akhlak. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 145–153. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.310

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>