Analisis Kaidah Pembelajaran Dalam Al-Qur’an Sebagai Acuan Bagi Guru Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik

Authors

  • Alexa Ayu Dewanda Universitas Muhammadiyah Riau
  • Chadiza Azzahra Lubis Universitas Muhammadiyah Riau
  • Hanestesia Zahara Universitas Muhammadiyah Riau
  • Resya Eka Putri Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.293

Keywords:

Method, Education, Al-Qur'an

Abstract

A method is a set of methods or methods that teachers use in learning so that students can achieve certain learning goals and skills. Many verses in the Koran explain the use of methods in teaching. Some of them we find in Surah Ali Imran verse 159 and Al-Maidah verse 67. The aim of this research is to find out the method of learning or teaching the Al-Qur'an. This research method uses descriptive qualitative methods with a literature review. The main data sources come from books, magazines and the latest articles related to this research theme. The results of this research indicate that the methods of teaching the Al-Quran are (1) Hiwar, namely alternating conversations between two or more parties through questions and answers regarding a topic leading to a goal, and (2) Tabligh, namely a systematic, orderly and measurable method used by preachers in presenting tabligh material to their audiences.

 

 

References

Abidin, A. Mustik. 2021. “Pendidikan Moral Dan Relevansinya Dengan Pendidikan Islam.” Jurnal Paris Langkis 2(1):57–67. doi: 10.37304/paris.v2i1.3282.

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, Wismanto. 2023. “Upaya Pemerintah Dalam Meningkatkan Kualitas ‘Guru Profesional’ Dalam Menghadapi Pendidikan Di Era Disrupsi.” 12:241–51.

Amir Husin, Asmarika, Aulia Fitri, Wismanto, Syukri. 2023. “Pelatihan Penyelenggaraan Jenazah Di Masjid Nurul Haq Kecamatan Marpoyan Damai Kelurahan Tangkerang Barat Kota Pekanbaru.” 4(3):5656–60.

Asmar, Afidatul. 2020. “Ekspresi Keberagaman Online: Media Baru Dan Dakwah.” Jurnal Ilmu Dakwah 40(1):54–64. doi: 10.21580/jid.v40.1.5298.

Asmarika, Amir Husin, Syukri, Wismanto, Rafifah. 2022. “Mengasah Kemampuan Softskills Dan Hardskills Calon Guru SD/MI Pada Metode Microteaching Melalui Pengembangan Media Visual Mahasiswa PGMI UMRI.” Jurnal Hikmah: Jurnal Pendidikan Islam 11:282–300.

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, Wismanto. 2022. “PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR.” 11:301–8.

Dani, Rahmat, and Nur Aisyah Zulkifli. 2023. “Konsep Dasar Kurikulum Pendidikan Islam.” Jurnal Islamic Education Studies 6.

Deprizon, Radhiyatul Fithri, Wismanto, Baidarus, Refika. 2022. “Mitra PGMI : Sistem Perencanaan Manajemen Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 2 (MIN 2) Pekanbaru.” Mitra PGMI : Jurnal Kependidikan MI 8:100–110.

Dhuka, Moh. Nur. 2022. “Perencanaan Strategis Mutu Pendidikan Agama Islam.” Journal of Industrial Engineering & Management Research 3(5):287–98.

Erwan Effendy, Nur Aisyah, Rahma Sari Manurung, and Rahul Nasution. 2023. “Konsep Informasi Konsep Fakta Dan Informasi.” Jurnal Pendidikan Dan Konseling 5 Nomor 2(Vol. 5 No. 2 (2023): Jurnal Pendidikan dan Konseling):1–7.

Fitri, Aulia, Mukh Nursikin, and Wismanto Amin, Khairul. 2023. “Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membimbing Siswa Bermasalah Di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” Journal on Education 5(3):9710–17.

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, Rieskha Tri Adilah. EM. 2022. “Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru.” 4(6):1734–10351.

Hasan, Ibrahim. 2021. Tugas Pendidik Dalam Al-Quran.

Ilyas, M., and Armizi Armizi. 2020. “Metode Mengajar Dalam Pendidikan Menurut Nur Uhbiyati Dan E. Mulyasa.” Al-Liqo: Jurnal Pendidikan Islam 5(02):185–96. doi: 10.46963/alliqo.v5i02.244.

Jumarnis, Meizy, Widia Rahmawati, and Ayu Sari Rahayu. 2023. “Metode Pendidikan Dalam Al-Qur’an.” Jurnal Multidisiplin Indonesia 2(6):1204–10. doi: 10.58344/jmi.v2i6.271.

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, Rizka syafitri. n.d. “Pola Komunikasi Guru Dengan Peserta Didik Dalam.” 4(3):1162–68.

Junaidi, Zalisman, Yusnimar Yusri, Khairul Amin, Wismanto. 2021. “Pengembangan Manajemen Sumber Daya Manusia Di Lembaga Pendidikan Islam.” AL-FAHIM: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam 3(2):131–46. doi: 10.54396/alfahim.v3i2.183.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, Wismanto. 2022. “KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul.” 11:204–26.

Legimin, Feriansyah, and Ubabuddin. 2024. “Teori Kebudayaan Dan Implikasinya Pada Pendidikan.” Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) 2(2):542–50.

Lestari, Yuliana Intan. 2024. “Urgensi Islamic Parenting Dan Kecerdasan Emosional Untuk Mengembangkan Karakter Religius Pada Mahasiswa Fakultas Psikologi UIN Suska Riau.” Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau Repository.

Mahmudin. 2021. “Karakteristik Hukum Islam Dan Asas Penerapannya.” Al Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman Dan Kemasyrakatan 21(1). doi: 10.31942/iq.v6i2.3143.

Marsya Alfarin , Royhana Safitri, Wan Elnayla Azzahra Reza, Wismanto, Layli Sartika. 2024. “Analisis Bentuk Akhlak Siswa Yang Mulia Kepada Guru Dalam Prespektif Hadits.” 2(3).

Marziah, Nur Ainon. 2020. Model Negara Islam Dari Masa Rasulullah Hingga Khulafaur Rasyidin. Vol. 34.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, Riska Syafitri. 2022. “STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU.” 11:204–26.

Muslim, Yusnimar Yusri, Syafaruddin, Mahyudin Syukri, and Wismanto. 2023. “Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam Dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius Di Era Disrupsi ( Studi Kasus Di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ).” Journal of Education 05(03):10192–204.

Nahwiyah, Sopiatun, A. Mualif, Rita Haironi, Ikrima Mailani, and Wismanto Wismanto. 2023. “Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT Dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an Pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau.” Journal on Education 5(3):9573–83. doi: 10.31004/joe.v5i3.1830.

Naila, Zahwa Putri, Istiqomah Nurul Azizah, Nadzani Pramudya Ibni, and Ilham Hudi. 2023. “Prinsip- Prinsip Dasar Ilmu Pendidikan Islam Berbasis Al Qur ’ an Dan Sunnah Dalam Peningkatan.” JAMPI: Jurnal Pendidikan Islam 1(1):65–77.

Rahmah, Syarifah, and Muhammad Anggung Manumanoso Prasetyo. 2022. “Urgensitas Nilai Pendidikan Agama Islam Dan Lingkungan Pendidikan Dalam Membentuk Budaya Religius.” Jurnal Hikmah; Jurnal Pendidikan Islam 11(1):116–33.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, Abunawas. n.d. “Peran Guru Dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru.” 4(1):1082–88.

Sakban, Junita Karinah, Nurul Aini, Lannuria, Fika amelia. 2022. Kebijakan Kurikulum Pendidikan Di SDIT Fadilah Pekanbaru.

Sakban. 2021. “Implementasi Standar Kompetensi Manajerial Kepala Madarasah Aliyah Negeri 5 Mandailing Natal Bidang Sarana Dan Prasarana Pendidikan.” Indonesia Journal of Islamic Educational Manajement 4(1):1–6.

Sukriyah, Elvi, Sapri Sapri, and Makmur Syukri. 2024. “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Bagi Remaja Di Lingkungan Keluarga.” Research and Development Journal of Education 10(1):48. doi: 10.29210/1202423633.

Susanto, Bambang Wahyu, and Atiqah Zhafirah Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto. 2023. “Strategi Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Membentuk Akhlak Berkomunikasi Peserta Didik.” 12:327–37.

Wardah yuni kartika, Lidya zanti, Dini gita sartika, Zaky Raihan, Wismanto. 2024. “Peran Orang Tua Dalam Pendidikan Akhlak Anak Sejak Dini Dalam Sudut Pandang Al-Qur ’ An.” (2):290–300.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, Afdal. 2023. “Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak Dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta Didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru.” 4(4):1625–33.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, Elbina Mamla Saidah. 2023. “PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR.” 12(1):196–209.

Wismanto. 2021. “Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru.” 12(1).

Wismanto. n.d. “Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.”

Wismanto, Munzir Hitami, and Abu Anwar. 2021. “Integrasi Islam Dan Sains Dalam Pengembangan Kurikulum Di UIN.” Jurnal Randai 2(1):85–94.

Published

2024-04-30

How to Cite

Alexa Ayu Dewanda, Chadiza Azzahra Lubis, Hanestesia Zahara, Resya Eka Putri, & Wismanto Wismanto. (2024). Analisis Kaidah Pembelajaran Dalam Al-Qur’an Sebagai Acuan Bagi Guru Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik . Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(3), 20–30. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i3.293

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>