Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Siborongborong Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Lestari Sinaga Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Rusmauli Simbolon Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Johari Manik Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Sudirman Lase Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung
  • Rida Gultom Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/tritunggal.v2i4.666

Keywords:

Talking Stick Learning Model, Active Learning, Christian Religious Education

Abstract

The aim of this research is to determine the positive and significant influence of the talking stick learning model on the active learning of Christian Religious Education for class VIII students at SMP Negeri 1 Siborongborong for the 2023/2024 academic year. The method used in this research uses a quantitative approach with inferential descriptive data analysis. The population is all students in class VIII of SMP Negeri 1 Siborongborong for the 2023/2024 academic year, 256 Protestant Christians and a sample of 48 people, namely 20%, was determined using random sampling. Data was collected using a positive closed questionnaire with 40 items. The results of data analysis show that there is a positive and significant influence of the talking stick learning model on the learning activity of Christian Religious Education for class VIII students at SMP Negeri 1 Siborongborong for the 2023/2024 academic year: 1) Test the analysis requirements: a) test a positive relationship with a value of rxy = 0.550 > rtable(α=0.05,n=48) = 0.284, thus it is known that there is a positive relationship between variable dk=n-2=46)= 2.021, thus there is a significant relationship between variable b) Regression coefficient of determination test (r2) = 30.3%. 3) Test the hypothesis using the F test to obtain Fcount > Ftable=(α=0.05, dk numerator k=24, dk denominator=n-2=48-2=46) namely 19.95 > 1.51. Thus Ha is accepted and H0 is rejected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amin, and Linda Yurike Susan Sumendap. 164 Model Pembelajaran Kontemporer. Bekasi: LPPM, 2022.

Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2014.

Daryanto. Belajar Dan Mengajar. Bandung: Yrama Widya, 2010.

Dimyati, and Mudjiono. Belajar Dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta, 2013.

Gunardi, Ari, and Susilawai Ramadewi. “Pengaruh Penggunaan Model Talking Stick Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas V SD N Keronjen Kota Serang Tahun Ajaran 2021/2022” 3, no. 1 (2022).

Harianto. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: Andi, 2012.

Hayati, Yuniar. Asyiknya Belajar Daring “Why Not.” Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia, 2022.

Huda, Mifthul. Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran: Isu-Isu Metodis Dan Paragmatis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2014.

Istarani. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada, 2017.

Jauhari, Mohammad. Implementasi PAIKEM Dari Behavioristik Sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustakarya, 2011.

Kristanto, Paulus Lilik. Prinsip&Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi, 2008.

Kurniasih, Imas, and Berlin Sani. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Kata Pena, 2015.

Ngalimun. Strategi Dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2017.

Noryana. “Meningkatkan Minat Belajar PKN Materi Hak Asasi Manusia Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Siswa Kelas X.A SMA Negeri II Banjarmasin.” Pendidikan Kewarganegaraan 3, no. 5 (2013).

Octavia, Shilphy A. Model-Model Pembelajaran. Yogyakarta: Deepublish, 2020.

Pasaribu, Andar Gunawan. Pendekatan Model Pembelajaran Pada Pendidikan Agama Kristen. Tarutung: IAKN Tarutung, 2020.

Priansa, Donni Juni. Pengembangan Strategi & Model Pembelajaran Inovatif, Kreatif Dan Prestatif Dalam Memahami Peserta Didik. Bandung: Pustaka Setia, 2019.

Rahayu, Sri. Desain Pembelajaran Aktif (Active Learning). Yogyakarta: Ananta Vidya, 2022.

Rokhanah, Nur, Asri Widowati, and Eko Hari Susanto. “Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD).” Jurnal Ilmu Pendidikan 3, no. 5 (2021).

Sasmita, Dewi. “Upaya Meningkatkan Minat Dan Hasil Belajar Fisika Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick Pada Materi Listrik Dinamis Di Kelas X SMA N 10 Muaro Jambi” 2, no. 1 (2017).

Shoimin, Aris. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.

Simamora, Dame Taruli, and Rida Gultom. Pendidikan Agama Kristen Kepada Remaja Dan Pemuda. Medan: Mitra, n.d.

Simatupang, Hasudungan, Ronny Simatupang, and Tianggur Medi Napitupulu. Pengantar Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: Andi, 2020.

Sinar. Metode Active Learning. Yogyakarta: Deepublish, 2018.

Sudjana. Metode Statistika. Bandung: Tarsito, 2017.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2019.

Suprijono, Agus. Cooperative Learning: Teori Dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2010.

Uno, Hamzah, and Mohamad Nurdin. Belajar Dengan Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara, 2015.

Usman, Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2020.

Wahyuningsih, Endang Sri. Model Pembelajaran Mastery Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: Deepublish, 2020.

Published

2024-09-09

How to Cite

Lestari Sinaga, Rusmauli Simbolon, Johari Manik, Sudirman Lase, & Rida Gultom. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Talking Stick terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Siborongborong Tahun Pembelajaran 2023/2024 . Tri Tunggal: Jurnal Pendidikan Kristen Dan Katolik, 2(4), 21–33. https://doi.org/10.61132/tritunggal.v2i4.666

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>