Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak

Authors

  • Windi Alya Ramadhani Universitas Muhammadiyah Riau
  • Nurul Aini Universitas Muhammadiyah Riau
  • Zahara Tulhusni Universitas Muhammadiyah Riau
  • Wismanto Wismanto Universitas Muhammadiyah Riau
  • Safa Fakhlef Universitas Muhammadiyah Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.261

Keywords:

morals, role of parents, Islamic teachings

Abstract

Morals are one of the main components of Islam, which include lessons about actions or manners. Through this moral education, good morality will actually be formed in children, respectful attitudes towards others and older people, respecting colleagues and respecting other people's opinions. In other words, morals can be called part of Islamic teachings which regulate the way humans behave. . In conversation, morals regulate what is considered good and bad. The aim of this research is to find out how parents pay attention to their children's morals in Islamic teachings and direct their children's attitudes and behavior. This research uses a qualitative method that emphasizes in-depth observation by analyzing more comprehensive literature. The results of this research show that parents have a very big influence on the formation of children's morals. Therefore, the real responsibility and role of parents in developing children's morals is to guide, teach and set a good example for their children.

References

Aceh, D.-B. (2022). Santriwati Di Dayah Madrasah Ulumul Qur ’ an.

Amir Husen, Umar Natuna, M. Ridho Hidayat, Zalisman, W. (2023). Upaya Pemerintah dalam Meningkatkan Kualitas “Guru Profesional” dalam Menghadapi Pendidikan di Era Disrupsi. 12, 241–251.

Andriyani, J. (2020). Peran Lingkungan Keluarga Dalam Mengatasi Kenakalan Remaja. At-Taujih : Bimbingan Dan Konseling Islam, 3(1), 86. https://doi.org/10.22373/taujih.v3i1.7235

Ardiwinata, S., Achmad, F., Rifkidyanto, B., & Alvi, M. (2024). Etika dan Nilai Hukum menurut Pyrrho. 1–18. https://doi.org/10.11111/praxis.xxxxxxx

Arif, M., & Busa, I. (2020). Konsep Relasi Anak Dan Orang Tua. Early Childhood Islamic Education Journal, 1(1), 26–42. https://doi.org/10.54045/ecie.v1i1.37

Asmarika, Syukri, Mohd. Fikri Azhari, Mardhiah, W. (2022). PERAN GANDA GURU KELAS DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA DI SDIT Al-HASAN KEC. TAPUNG KAB KAMPAR. 11, 301–308.

Asy’arie, B. F., Arif Ma’ruf, R., & Ulum, A. (2023). Analisis Pendidikan Agama Islam Dan Pendidikan Akhlak Perspektif Al-Ghazali. Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam Dan Pendidikan, 15(2), 155–166. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v15i2.2279

Athala, M. M. I., Arofah, M. N., & Febrian, F. M. (2023). Implementasi Kartu Anak Jakarta Dalam Pengentasan Kemiskinan Pada Wilayah Kelurahan Kebon Melati Kecamatan Tanah Abang. 8(1), 326–331.

Azizah, L., & Maunah, B. (2020). Pendekatan Pembelajaran Dalam Pendidikan dan Teori Pendidikan Modern. Academia.Edu, 1–16.

Dewi, S. N., Pinasti, J., Rahmadani, D., & Rahman, Muhammad Aldi, W. (2024). Syirik dan Dampaknya Bagi Kehidupan Manusia. 2(1).

Elbina Saidah Mamla, W. (2021). Tafsir Maudhu’i Tentang Konsep Pendidikan Karakter Jujur Dalam al-Qur’an. At-Thullab, 1(2), 16.

Faturrchman saleh, Fauzan mubarok, Muhammad Nabil Ayussi, wahyu rayan kenedi, W. (2024). Lemahnya Pengetahuan dan Penerapan Ilmu Tentang Bahayanya Syirik Bagi Kehidupan. 2(1).

Fikriyah, S., Mayasari, A., Ulfah, U., & Arifudin, O. (2022). Peran Orang Tua Terhadap Pembentukan Karakter Anak Dalam Menyikapi Bullying. Jurnal Tahsinia, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.57171/jt.v3i1.306

Fitri, A., Nursikin, M., & Amin, Khairul, W. (2023). Peran Ganda Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membimbing Siswa Bermasalah di SD Islam Al-Rasyid Pekanbaru. Journal on Education, 5(3), 9710–9717. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/1786

Hamide, A., Alhadad, B., & Samad, R. (2021). Analisis Strategi Guru Dalam Mengembangkan Akhlak Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ilmiah Cahaya Paud, 3(1), 48–61. https://doi.org/10.33387/cp.v3i1.2132

Hamzah, Tuti Syafrianti, Bambang Wahyu Susanto, Wismanto, R. T. A. E. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Sekolah Dasar Islam Al-Rasyid Pekanbaru. 4(6), 1734–10351.

Hasan, W. A., Ibadah, F., & Muamalah, A. (n.d.). AL-ISLAM.

Hastuti, L. (2020). Tri Pusat Pendidikan (Keluarga, Sekolah, dan Masyarakat) Dalam Membentuk Akhlak Melalui Pembinaan Agama. Educreative : Jurnal Pendidikan Kreativitas Anak, 5(1), 83–95. https://doi.org/10.37530/edu.v5i1.76

Husniyah, H., & Imam Tabroni. (2021). Pengaruh Aplikasi Tik Tok Terhadap Akhlak Anak Di Desa Ciherang, Pasawahan. Lebah, 14(2), 24–27. https://doi.org/10.35335/lebah.v14i2.77

Isran Bidin, Muhammad Isnaini, Misharti, Wismanto, K. A. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter di Pondok Pesantren Tahfizh Quran Hadits Rabbaniy Internasional Pekanbaru-Riau. Journal on Education, 04(04), 1448–1460. https://jonedu.org/index.php/joe/article/view/2129

Junaidi, Andisyah Putra, Asmarika, Wismanto, R. syafitri. (n.d.). Pola Komunikasi Guru dengan Peserta Didik dalam. 4(3), 1162–1168.

JURNAL WISMANTO, PENDIDIKAN KEIMANAN DALAM AL-QUR’AN. (n.d.).

Keislaman, J., & Smpit, D. I. (n.d.). S l a m i k a. 4, 584–594.

Khairul Amin, Imam subaweh, Taupik Prihatin, Yusnimar Yusri, W. (2022). KEMAMPUAN SUMBER DAYAMANUSIA DALAMMENINGKATKAN KUALITAS MANAJEMEN LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAMDI ERA DISRUPSI 1Khairul. 11, 204–226.

Khoir, N. A., & Paciran, S. M. (2023). Peran Organisasi Ikatan Pelajar Muhammadiyah dalam Pendidikan Akhlak Pelajar di Muhammadiyah 13 Solokuro Lamongan. 6(1), 13–24.

Marzuenda, Asmarika, Deprizon, Wismanto, R. S. (2022). STRATEGI GURU PAI DALAMMENGATASI PERILAKU BULLYING DI MI AL – BAROKAH PEKANBARU. 11, 204–226.

Masitoh, S., & Cahyani, F. (2020). Penerapan Sistem Among Dalam Proses Pendidikan Suatu Upaya Mengembangkan Kompetensi Guru. Kwangsan: Jurnal Teknologi Pendidikan, 8(1), 122. https://doi.org/10.31800/jtp.kw.v8n1.p122--141

Muslim, Yusri, Y., Syafaruddin, Syukri, M., & Wismanto. (2023). Manajemen Kepala Sekolah Dasar Islam dalam Mengembangkan Pendidikan Karakter Religius di Era Disrupsi ( Studi kasus di SD Islam Al Rasyid Kota Pekanbaru ). Journal of Education, 05(03), 10192–10204.

Nabila, A., Putro, B. U., Yulianti, D., & Fauzan, M Aditya, W. (2024). Riwayat Hidup Nabi Muhammad S . A . W. 2(1).

Nahwiyah, S., Mualif, A., Haironi, R., Mailani, I., & Wismanto, W. (2023). Peran Mahasiswa Calon Guru MI/SDIT dalam Meningkatkan Kualitas Baca Al-Qur’an pada Mahasiswa Prodi PGMI Universitas Muhammadiyah Riau. Journal on Education, 5(3), 9573–9583. https://doi.org/10.31004/joe.v5i3.1830

Nugraha, H., & Priatna, T. (2024). Analisis Filosofis Pendidikan Karakter Menurut Ibnu Maskawaih. 06(02), 11309–11317.

Nurcahyono, O. H., Sarwastuti, A. P., & Rahman, A. (2021). Praktik Pendidikan Moral Emile Durkheim Dalam Komunitas Solo Mengajar. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 7(2), 311–335. https://doi.org/10.15408/sd.v7i2.17441

Rani Handayani. (2021). Karakteristik Pola-pola Pengasuhan Anak Usia Dini dalam Keluarga. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(2), 159–168. https://doi.org/10.19105/kiddo.v2i2.4797

Ratri, M. A., & Atmojo, S. E. (2024). Urgensi Dan Implementasi Pendidikan Karakter Pada Sekolah Dasar Di Indonesia. Wawasan Pendidikan, 4(1), 266–278. https://doi.org/10.26877/wp.v4i1.16882

Religius, D. A. N. (n.d.). Konsep Leadership Skill Dengan Pendekatan Ilmiah.

Riantory, P. A., & Pujiyanto, P. (2023). Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Berbakti Kepada Orangtua Perspektif Surat Al-Isra Ayat 23-24. Jurnal Mathlaul Fattah: Jurnal Pendidikan Dan Studi Islam, 14(1), 49–62.

RINA MEYLIANI. (2020). ETIKA GURU DALAM PENDIDIKAN ISLAM MENURUT KH AHMAD DAHLAN PROGRAM MAGISTER PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PROGRAM PASCASARJANA ( PPs ) UIN RADEN INTAN LAMPUNG 1441 H / 2020 M ETIKA GURU DALAM PENDIDIKAN ISLAM PROGRAM MAGISTER PENDIDIKAN AGAMA ISLAM PROGRAM PASCAS. Jurnal Historisitas Pendidikan Islam, 156.

Rusli Ibrahim, Asmarika, Agus Salim, Wismanto, A. (n.d.). Peran Guru dalam Membentuk Karakter Disiplin Peserta Didik Madrasah Ibtidaiyah Al Barokah Pekanbaru. 4(1), 1082–1088.

Setiawan, D. (2021). Peran Guru Aqidah Akhlak Dalam Pembentukan Religiositas Perilaku Keseharian Di Pondok Pesantren Daar El-Qolam. Qathrunâ, 8(2), 1. https://doi.org/10.32678/qathruna.v8i2.5303

Sinta, S. D., Aminah, S., Safitri, M., & Andriani, Amelia Putri, W. (2024). Sudut Pandang Islam Tentang Perjalanan dan Tujuan Hidup Manusia. 2(1).

Siti Fatimah, & Sutrisno. (2022). Pembentukan Akhlak melalui Suri Tauladan Rasullulah pada Anak Usia Sekolah Dasar. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(1), 28–39. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i1.375

Sri Indriyani, NerianiDzakirah Nur AssyifaMaya Wulan sari, W. (2023). Korelasi Kedudukan dan Fungsi Sunnah Sebagai Sumber Hukum dengan Pembentukan Karakter Religius Peserta Didik. 1(2), 123–135.

Susanto, B. W., & Lasmiadi, A. Muallif, Wismanto, A. Z. (2023). Strategi Guru Pendidikan Agama islam dalam membentuk akhlak berkomunikasi peserta didik. 12, 327–337.

Wismanto, Agus Salim, Afdal, Deprizon, A. F. (n.d.). Peran Manejemen Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan di Era Disrupsi. 4(3), 1290–1297.

Wismanto, Alhairi, Lasmiadi, A Mualif, A. (2023). Aktualisasi Peran Guru Aqidah Akhlak dalam Mengembangkan Karakter Toleransi Peserta didik Pada Sekolah Dasar Islam Ar-Rasyid Pekanbaru. 4(4), 1625–1633.

Wismanto, Saputra, M. R., Sabila, T. A., & Hakim, A. L. (2024). Membentuk Kepribadian Muslim Peserta Didik Melalui Pendidikan Berbasis Akhlak. 3(1).

Wismanto, W., Marni, S., Azhari, MW, & Sukmawati, E. (2024). Penguatan Bahasa Cinta dalam Proses Pendidikan Karakter bagi Anak Usia Dini. Mitra Ash-Shibyan: Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 7(01), 1–10.

Wismanto, Yupidus, Efni Ramli, Ridwan, E. M. S. (2023). PENDIDIKAN KARAKTER GENERASI MUKMIN BERBASIS INTEGRASI AL QUR’AN DAN SUNNAH DI SDIT AL HASAN TAPUNG - KAMPAR. 12(1), 196–209.

Wismanto. (n.d.). Urgensi Guru PAI Dalam Pembentukan Akhlak Siswa Di Era Disrupsi-Parafrase.

Wismanto. (2021). Pembentukan Awal Generasi Mukmin Dalam Al- Qur ’ An Hadits Dan Implikasinya Pada Siswa Sekolah Dasar Islam Terpadu Imam Asy-Syafii Pekanbaru. 12(1).

Wismanto, W., Yanti, N., Yapidus, Y., Pranata, H., & Deprizon, D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Aqidah untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Universitas Muhammadiyah Riau. Mitra PGMI: Jurnal Kependidikan MI, 9(1), 16–27. https://doi.org/10.46963/mpgmi.v9i1.820

Wulandari, N. (2024). Kesehatan Mental Anak Disabilitas Di Bangkalan. Journal of Student Research (JSR), 2(1), 33–45.

Yarfin, L. O., & Suyadi. (2020). Pendidikan Akhlak Pada Anak Tunalaras Di Sekolah Luar Biasa Prayuwana Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Islam, 11(1), 68–85. https://doi.org/10.22236/jpi.v11i1.5036

Yudhyarta, D. Y. (2020). Pemberdayaan Etika Pancasila dalam Konteks Kehidupan Kampus. AL-LIQO: Jurnal Pendidikan Islam, 5(01), 43–63. https://doi.org/10.46963/alliqo.v5i01.144

Zainuddin, Z., W., S., Musriaparto, M., & Nur, M. (2022). Solusi Pembentukan Perilaku Nilai Moral Anak Usia Dini Melalui Pendidikan Islam. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4335–4346. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2606

Downloads

Published

2024-04-17

How to Cite

Windi Alya Ramadhani, Nurul Aini, Zahara Tulhusni, Wismanto Wismanto, & Safa Fakhlef. (2024). Dampak Perhatian Orang Tua Terhadap Perkembangan Akhlak Anak. Jurnal Budi Pekerti Agama Islam, 2(2), 276–289. https://doi.org/10.61132/jbpai.v2i2.261

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>